Preventiemedewerkers

In het kader van een Intermutualistisch project voor gezondheidspreventie is er bij de Waalse ziekenfondsen een nieuwe functie in het leven geroepen, met name de preventiemedewerker.  



De rol van de preventiemedewerker

De preventiemedewerker neemt proactief contact op met bepaalde leden die voldoen aan een aantal voorafbepaalde criteria en legt hen aan de hand van een semigestructureerd gesprek een aantal thema’s voor inzake gezondheid.
De doelgroepen en gezondheidsthema’s worden vooraf bepaald in onderling overleg met het AVIQ en op basis van de prioriteiten vervat in het Waalse plan ter bevordering van de gezondheid en de gezondheidspreventie. 
Wanneer de Covid-19 epidemie terug piekt, kunnen de preventiemedewerkers alsnog ingezet worden als “contacttracers” en het AVIQ aldus bijstaan. 



De doelstellingen

De gesprekken hebben tot doel:
1. De identificatie en ondersteuning van de behoeften aan zorg van de doelgroep
* De behoeften van de doelgroep op het vlak van gezondheid en welzijn begrijpen en analyseren, met bijzondere aandacht voor bepaalde thema’s
* Informeren en/of doorverwijzen naar de diensten en organisaties die kunnen beantwoorden aan de geïdentificeerde zorgbehoeften
2. De versterking van de gezondheidsvaardigheden* van de doelgroep met betrekking tot specifieke thema’s
3. De identificatie en rapportering van de structurele obstakels (op het vlak van toegankelijkheid, kwaliteit van zorg, opvolging, …) waarmee de doelgroep te maken krijgt en deze melden aan de verschillende operatoren die zich inzetten voor de preventie en de gezondheidsbevordering en aan de instellingen

In het algemeen bestaat het werk van de preventiemedewerkers erin om het welzijn te verhogen en ziektes te voorkomen door personen de nodige tools aan te rijken zodat ze de factoren die hun gezondheid beïnvloeden beter kunnen beheersen.  

* De gezondheidsvaardigheden zijn het geheel van «kennis, motivatie en het vermogen van een individu om toegang te krijgen tot gezondheidsinformatie, deze te begrijpen, te beoordelen en toe te passen om oordelen te vellen en beslissingen te nemen in het dagelijks leven met betrekking tot gezondheidszorg, ziektepreventie en gezondheidsbevordering, om zodoende de kwaliteit van leven doorheen de levensloop te behouden of te verbeteren» (1)
(1)     Sorensen K, Pelikan JM, Röthlin F, Ganahl K, Slonska Z, Doyle G, et al. Health literacy in Europe: comparative results of the European health literacy survey (HLS-EU). Eur J Public Health. 2015;25(6):1053-8.